0

Personlig stil

 

Idag fick vi en skrivuppgift i skolan att skriva fritt om personlig stil, sedan skulle vi göra om texten och använda helt andra ord. Sjukt nyttigt, borde använda synonymer mycket mera.

Det här blev resultatet:

 

Personlig stil

 

Tanken på personlig skrivstil dök upp senast i morse, på pendeln till Jakobsbergs Folkhögskola och Reportagelinjen.  Personlig stil får inte alltid så mycket utrymme i journalistiska texter.  Men i till exempel reportage, krönika och recension lyser den genast igenom mellan raderna.

 

Jag gillar att låta mig inspireras av andras sätt att skriva och tala på och låta en karaktär filtreras genom min egna.  Att gå in i ett visst sinnestillstånd när jag skriver. Har inte gjort det så mycket på sistone. Är upptagen med allt lärarna förespråkar att vi ska tänka på och har fullt upp med att bara få till konkreta och fullständiga meningar.

 

Min stil påverkas av olika saker. När jag till exempel har druckit kaffe blir tankeverksamheten intensiv och jag hoppar kvickt mellan olika funderingar och idéer och uttrycket blir ofta komiskt.

Är jag matt och tungsint blir språket fumlande och mer avvaktande. Är jag tillitsfull, blir det flödande och är jag avspänd blir det ljuvt och omsorgsfullt.

 

Men det roligaste är nog att låta pennan styras av en särskild personlighet eller känsla och låta den dominera.