0

Facebooks födelsedagsfenomen



Yes idag var det då dags för mig att fylla 27. Och jag har funderat på det här med födelsedagsgrattis på Facebook rätt mycket sedan Facebook exploderade. Det finns olika förhållningssätt till hur man hanterar alla grattis på Facebook. För ett tag sen tycker jag mig minnas att de flesta lät de rulla in hela dagen och på slutet av dagen uppdaterade födelsedagsbarnet sitt status och tackade för alla fina gratulationer. Sen började jag se att många började "lika" varenda grattis. Det blir ju en del om man som de flesta har över 400 vänner och kanske en tredjedel skickar ett grattis. Och det senaste verkar vara att man dessutom kommenterar allas grattis med typ "tack lisa! hoppas du mår bra osv". Vissa både likar, kommenterar på alla och skriver ett tack på sitt status at the end of the day, puh... 

Självklart började jag ju fundera på hur jag själv skulle göra på min egen dag. Och eftersom jag älskar uppskattning och att folk hör av sig... så svarar jag på alla..eller ska jag bara svara på vissa? men det är väl ändå lite oschysst. Men egentligen det är väl inte så att kalle blir besviken om jag svarat på lisa och inte på han. De flesta går inte direkt och väntar på ett svar på sitt grattis... ja så resonerade jag och kom fram till...ingenting. Det finns helt enkelt inget optimalt sätt att hantera grattishälsningar på Facebook. Att kommentera alla känns lite desperat och bara svara vissa känns inte heller helt bra. Att "lika" känns bara löjligt och att summera allt till ett stort grattis på sitt status känns såååå tråkigt och gjort och lite "nu ska jag berätta för alla att jag fått så många grattis och att jag är rörd till tårar".

Jag tror inte det är så många som blir besvikna på att de inte fått några grattis i alla fall sedan facebook blev en stor del av vardan. Men jag minns vad en yogalärare berättade för oss på sin klass. Hon sa att idag var det hennes födelsedag och hon kände sig lite ledsen. För av alla hennes vänner hade en ringt. Resten hade facebookat. Och jag tror de flesta av oss kan känna igen det. Sen hon berättade det har jag försökt blivit bättre på att ringa upp mina nära vänner när de fyller år. Det är trots allt en helt annan sak än att få ett grattis på Facebook även om det är kul att räkna till över hundra gratulationer och man känner sig himla populär för en dag. Hur som helst är jag hemma och sjuk idag och bara ääälskar alla grattis som rullar in på väggen, appreciate each and everyone of them!

Nu såg jag precis att sociala medier-geniet, Emanuel Karlsten, har bloggat om hur man svarar på alla facebookgrattis.
http://emanuelkarlsten.se/02/hur-svarar-man-alla-grattis-pa-facebook/