0

Konsert med First Aid Kits ena hälft

#Uppdaterad 22.44

Debaser Medis 4 februari 2012

I går var jag superpeppad inför First Aids Kits konsert på Debaser. Jag lyckades få biljetter till deras extrainsatta matine.
Men redan när de kom in märktes det att något var fel. Det var bara Klara som sjöng. Först efter två låtar berättade dem att Johanna tappat rösten och inte kan sjunga. "Det finns inte så mycket att göra" sa Klara.

Hur kommer det sig att de inte ställde in konserten? Kom hon på precis innan att det inte gick? Varför hade de ingen inhoppare? och sjöng Johanna på den andra konserten?
Publiken reagerade något undrande men kanske var det tur att detta hände i hövliga Sverige där ingen buade eller gjorde situationen till en pinsam scen. De stod kvar och försökte, som jag dölja sin besvikelse.

Det blev helt enkelt en konsert med Johanna som även spelade gitarr. Klara spelade keyboaard och de hade även en trummis med. Väldigt annorlunda spelning. Men Johanna skötte det jättefint men visste nog inte alltid hur hon skulle hantera situationen. Och båda två verkade väldigt blyga och pratade väldigt lite mellan låtarna.

I en låt bönade och bad Klara om hjälp med stämman från publiken. "Jag har aldrig sjungit den här låten utan min syster." Publiken gjorde så gott vi kunde, vilket var väldigt vagt och i slutet av låten pluggade hon ur gitarren, gick ifrån micken och ställde sig närmare oss för att stämma in i sång med oss, vilket kanske var höjdpunkten av den högst annorlunda konserten.

Så här recenserar SVD konserten efter